Afbeelding
Afbeelding
The Limits of Academia

Deze LECTIO Junior Initiative onderzoekt de productie van kennis in de vroegmoderne periode en kijkt kritisch naar wat kennis destijds “academisch” maakte en waarom bepaalde vormen van onderzoek van universiteiten werden uitgesloten. De initiatiefnemers bestuderen hoe processen van inclusie en exclusie kennis vormden, en in hoeverre deze mechanismen werden beïnvloed door factoren zoals gender, religie of sociale status. Daarnaast zal de workshop bespreken of historiografische categorieën van “academische” kennis opnieuw moeten worden bekeken.

Het doel van deze workshop is om LECTIO-junioronderzoekers en masterstudenten kennis te laten maken met de methodologische instrumenten van de kennisgeschiedenis via praktische omgang met primaire bronnen. De deelnemers zullen onderzoeken hoe de overdracht van ideeën geïntegreerd kan worden in de geschiedenis van kennis, met aandacht voor twee kernthema’s: religie en gender. Deze thema’s worden bestudeerd aan de hand van drie analytische lenzen die centraal staan in de kennisgeschiedenis—kennisactoren, circulatie en instituties—wat een gestructureerde benadering biedt om de complexe dynamiek van intellectueel gezag en wetenschappelijke tradities te begrijpen.

Datum en tijd
-
Locatieomschrijving
KU Leuven, MTC1 00.03